Artist Spotlight: Alessandro Celante

“Photography is not restricted to the two-dimensionality of its representations, it begins at some point less than a click, it passes through the interlacing with the perceptual spaces, the intrinsic historicity, the possibilities of the technical processes, it extends beyond its exposure.”
-Alessandro Celante

The project, born in 2015 in the form of a postgraduate monograph at SENAC-SP LAPA, materialized in an exhibition that same year, as an integral part of the XII International Arts Biennial of Havana – Collateral, 2015. The installation transformed and traveled to various exhibition spaces — Paraty in focus, Interfoto Itu, Foto en Pauta Tiradentes, Hercule Florence Festival, among others.

Using death as a metaphor for the perceptive loss that the contemporary world imposes on us, the project Mascaras Impermanentes consists of, among other things, the construction of death masks of living people. The affirmation and presentation of life in this work is given by the sensory experience with photography in an expanded way, both in its capture process and in the different adaptations and exhibition executions.


According to Celante, “Photography is not restricted to the two-dimensionality of its representations, it begins at some short point of a click, it passes through the interweaving with the perceptive spaces, the intrinsic historicity, the possibilities of the technical processes, it extends beyond its exposure and perhaps it has vanished in the false notion of objectivity of its processes. The proposal of the Mascaras Impermanentes is summarized in the search for this photography, the rescue of the fascination that was lost and the conciliation between the sensitive human and the possibilities that photography offers as a language and how, at the same time, it can travel establishing new ones.”

About the artist

Born in 1972 in Itu, São Paulo, Brazil, Celante graduated in Social Communication at FAAP-SP, with a masters in photography and art from Centro de Comunicação e Artes SENAC-SP, where he researched historical-photographic processes. He taught photography and semiotics at the Padre Anchieta University in Jundiaí – SP. He co-founded and organized Interfoto Itu for the first three years. 

____________________

“La fotografía no se restringe a la bidimensionalidad de sus representaciones, comienza en algún punto menos que un clic, pasa por el entrelazamiento con los espacios perceptivos, la historicidad intrínseca, las posibilidades de los procesos técnicos, se extiende más allá de su exposición.”
-Alessandro Celante.


El proyecto, nacido en el 2015 en forma de monografía de postgrado en el SENAC-SP LAPA, se materializó en una exposición ese mismo año, como parte integral de la XII Bienal Internacional de Arte de La Habana – Colateral, 2015. La instalación se transformó y viajó a varios espacios de exposición — Paraty in focus, Interfoto Itu, Foto en Pauta Tiradentes, Hércules Festival de Florencia, entre otras.

Utilizando la muerte como metáfora de la pérdida perceptiva que nos impone el mundo contemporáneo, el proyecto Mascaras Impermanentes consiste, entre otras cosas, en la construcción de máscaras mortuorias de personas vivas. La afirmación y presentación de la vida en esta obra viene dada por la experiencia sensorial con la fotografía de forma expandida, tanto en su proceso de captura como en las diferentes adaptaciones y ejecuciones expositivas.

Según Celante, “La fotografía no se restringe a la bi-dimensionalidad de sus representaciones, comienza en algún punto corto de un clic, pasa por el entrelazamiento con los espacios perceptivos, la historicidad intrínseca, las posibilidades de los procesos técnicos, se extiende más allá de su exposición y quizás se ha desvanecido en la falsa noción de objetividad de sus procesos. La propuesta de Mascaras Impermanentes se resume en la búsqueda de esta fotografía, el rescate de la fascinación perdida y la conciliación entre lo humano sensible y las posibilidades que ofrece la fotografía como lenguaje y como, a su vez, puede viajar estableciendo otras nuevas”

Sobre el artista

Nacido en 1972 en Itu, São Paulo, Brasil, graduado en Comunicación Social en la FAAP-SP, posgraduado en fotografía y arte en el Centro de Comunicación y Artes SENAC-SP, donde investiga los procesos histórico-fotográficos Enseñó fotografia y Semiótica en la Universidad Padre Anchieta en Jundiaí – SP. Fue cofundador y organizador de Interfoto Itu en sus primeros tres años.